سرویس انتقال سریع

در دنیای امروز که خودپردازها و پرداخت با گوشی های هوشمند همه جا را فرا گرفته است با این حال هنوز در مواردی لازم می شود که پول را به صورت ارسال نقدی یا دریافت نقدی منتقل نماییم؛ به همین دلیل است که شرکت های انتقال پول مانند وسترن یونیون و مانی گرام ده ها هزار شعبه و کارگزار در شهرها و روستاها در سراسر دنیا تاسیس کرده اند.

سرویس های انتقال پول می توانند ناجی جان. خیلی ها ممکن است هرگز فکر نکنند که روزی بدون پول بمانند و یا در یک ایستگاه اتوبوس در یک کشور دور افتاده گیر افتاده و نیاز پیدا کنند تا شخصی براشان پول ارسال نماید. اما اتفاقاتی از این دست هیچ بعید نیستند و محدود به سفرهای خارجی نخواهد بود. به طور مثال ممکن است فرزند شما که در یک دانشگاه کانادایی درس می خواند نیاز داشته باشد که پول اجاره خود را پرداخت نمایند. به طور معمول شرکت های حمل و نقل پول برای افرادی که حسابهای بانکی ندارند خدمات بانکی مانند انتقال پول ارسال چک و پرداخت قبوض و غیره را انجام می دهند. در آمریکا و کانادا بسیاری از مشتریان این خدمات افراد تازه مهاجر هستند که برای اعضای خانواده خود در کشور خود به صورت منظم پول ارسال می کنند. پیدا کردن کارگزاری وسترن یونیون و مانی گرام در خارج از آمریکا و کانادا بسیار راحت است.

 

وسترن یونیون

وسترن یونیون نسبت به مانی گرام شرکت بزرگتری است و شناخته شده تر میباشد. این به دلیل این است که زمانی وسترن یونیون انحصار تمام انتقال های تلگرافی پول را در اختیار داشت. در سال ۲۰۰۶ ارسال تلگرام منسوخ شد اما وسترن یونیون تا آن زمان توانسته بود روش های نوینی را جایگزین نماید. این شرکت حدود ۵۰۰ هزار شعبه در بیش از ۲۰۰ کشور در سراسر دنیا فراهم آورده بود و مشتریان می‌توانستند توسط تلفن، وب سایت و یا حضوری پول ارسال کنند.

 

کارمزد ها ممکن است بسیار زیاد و یا بسیار ارزان باشند و بستگی به عامل های بسیاری دارد که شامل روش پرداخت، زمان لازم برای انتقال پول، اینکه آیا پول به صورت بانکی و یا به صورت نقد جابه جا میشود و یا مقصد و مبدا ارسال پول دارد. برای انتقال های بین المللی نرخ تبدیل هم به این عوامل اضافه می شود تا هزینه ارسال پول بسیار متغیر باشد.

 

برای انتقال های داخلی اگر شما حضورا در شعبه وسترن یونیون نقدی پرداخت کنید و گیرنده نیز آن را به صورت نقدی دریافت نماید، به صورت مثال ،در کشور آمریکا ۵ دلار هزینه انتقال خواهد بود. اگر هم این پول را از حساب بانکی خود به صورت آنلاین برداشت نمایید این هزینه ۱۱۲ خواهد بود. گر از دبیت و یا کارت اعتباری خود استفاده کنید هزینه نزدیک به ۵۰ دلار خواهد بود. انتقال بانک به بانک حدود یک دلار هزینه بیشتر ندارد و استفاده از دبیت و یا کارت اعتباری برای پرداخت به بانک گیرنده هزینه ای حدود ۲۰ دلار خواهد داشت.

 

همانطور که گفته شد برای انتقال به صورت بین المللی هزینه ها بسیار متفاوت خواهد بود به طور مثال اگر از آمریکا ۵۰۰ دلار به شخصی در کشور مکزیک ارسال نمایید، اگر نقدی پرداخت کنید و یا از حساب بانکی خود پول برداشت کنید و گیرنده به صورت نقدی پول و دریافت کند هزینه حدود ۵ دلار خواهد بود. اگر از دبیت و یا کارت اعتباری استفاده کنید همان انتقال حدود ۷۰ دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که حمل و نقل بانکی از طریق دبیت و یا کارت اعتباری هزینه ای معادل تنها ۳ دلار در پی خواهد داشت پرداخت آنلاین و یا توسط اپلیکیشن گوشی همراه هزینه ای بین ۴ تا ۷ دلار خواهد داشت. با این حال همین هزینه برای این انتقال به کشور ایرلند بین ۵ تا ۴۲ دلار و برای کشور چین بین ۱۰ تا ۷۵ دلار می تواند متغیر باشد.

 

مانی گرام

 

مانی گرام بزرگترین رقیب وسترن یونیون محسوب می شود و هزینه های نقل و انتقالات داخلی آن به شدت با وسترن یونیون رقابت می کند. مانی گرام، به طور مثال، اگر بخواهید از یک حساب آنلاین بانکی انتقال دهید، ۱۱ دلار و اگر از طریق کارت اعتباری و یا دبیت کارت مبلغی بین ۵۰ تا ۹۰۰ دلار در داخل آمریکا انتقال دهید، حدود ۴۹ دلار هزینه میگیرد. برای مبالغ بیشتر از ۹۰۰ دلار، دو درصد کل مبلغ جابجایی را به عنوان هزینه دریافت می کند.

 

اسم و رسم مانی گرام به واسطه انتقالات بین‌المللی آن حاصل شده است. این شرکت بیش از ۲۵ هزار شعبه فقط در آفریقا دارد. با این حال نرخ های تبدیل این شرکت برای انتقالات بین المللی کمتر از وسترن یونیون پیچیده نیست. به طور مثال ارسال ۵۰۰ دلار به کشور مکزیک با استفاده از کارت اعتباری و یا دبیت کارت حدود ۱۰ دلار و انتقال همین مقدار پول به مقصد ایرلند چیزی حدود ۳۱ دلار به مقصد چین حدود ۵۰ دلار هزینه خواهد داشت.

 

از معایب ارسال پول با روش های ذکر شده این است که شعب این شرکت ها معمولاً با ساعات کاری فروشگاه ها ها را کار می کنند. پس اگر شخصی خارج از ساعات کاری نیاز مبرم به پول داشته باشد شاید مجبور شود شرایط سختی را تحمل کند تا این که یکی از بستگان برای او پول ارسال نماید.

 

درخواستهای ارسال پول از طریق روشهای ذکر شده از سوی غریبه ها معمولاً فریب و کلاهبرداری است و این به این دلیل است که گیرنده پول غیر قابل ردگیری میباشد و امنیت این روش، اگر برای غریبه ارسال پول می نمایید، دقیقا مانند این است که تعدادی اسکناس را در یک پاکت قرار دهید و آن را در مکان عمومی رها کنید.