سوییفت برای جابجایی پول:

امروزه برای ترنسفر پول به بانک مراجعه می کنید یا از طریق اینترنت بانک انجام می دهید.اما دقیقا این پروسه ارسال پول چگونه کار میکند ؟ اکثر ارسال های بانکی پول یا سهام از طریق سیستم سوییفت صورت می پذیرد. سوییفت مخفف " انجمنی برای ارتباطات مالی بین بانکی" است. سوییفت یک مرکز ارتباطی بسیار بزرگ است که توسط بانکها یا موسسات مالی مورد استفاده قرار میگیرد. از طریق سوییفت پیام های مالی و دستورالعمل های ارسال پول ردوبدل می گردد. هر روز بالغ بر 10هزار عضو سوییفت، روزانه 24 میلیون پیغام ردوبدل می کنند.
سوئیفت

در سوییفت چه می گذرد؟

سوییفت برای رهگیری کلیه پیغام های مالی از سیستم کدینگ استاندارد استفاده می کند.این کد منحصر بفرد برای هر موسسه مالی یا بانک حداقل 8 و حداکثر 11 کاراکتر دارد. کد سوییفت بنام های دیگری مثل BIC یا کد ISO9362 نیز خوانده می شود. تفسیر کد سوییفت با ذکر یک مثال برای بانک ایتالیایی Unicredit راحت تر می شود. کد سوییف این بانک UNCRITMM می باشد. چهار حرف اول UNCR ، کد سازمان است دو حرف بعدی کد کشور می باشد IT حروف 7 و 8 کد شهر و محل می باشد در بعضی موارد 3 حرف دیگر نیز در ادامه کد سوییفت می باشد که مختص شعبه است

مبادلات مالی قبل از بوجود آمدن سوییفت :

قبل از سوییفت از سیستم تلکس استفاده می شد. این روش بسیار کند بود، مشکل امنیتی داشت و همانند سوییف استانداردی برای مکاتبات مالی نداشت. ارسال کننده می بایست پیغام مالی را بصورت جمله ارسال می کرد. این امر موجب ایجاد خطا بواسطه سو برداشت گیرنده از محتوا تلکس میشد. ارسال تلکس از طریق سیم انجام می شد و به همین دلیل اصطلاح "وایر ترنسفر" برای این امر استفاده شد.

چرا اکثر مکاتبات مالی از طریق سوییفت انجام می شود؟

تنها سه سال بعد از بوجود آمدن سوییفت،تعداد اعضای این مجموعه به 230 بانک رسید. اگر چه سرویس های مشابهی مثل Fedwire، Ripple،Chips وجود دارند، سوییفت همچنان پیشتاز است. از دلایل آن به پویا بودن این مجموعه در ایجاد استاندارد های جدید مکاتبات مالی می توان اشاره کرد. در حال حاضر نیمی از پیام های سوییفت مرتبط با ارسال پول، 43 درصد مرتبط با سهام و اوراق بهادار و ما بقی مربوط به تراکنشهای Treasury می باشد.

 

درآمد سوییفت از کجا حاصل می شود ؟

سوییفت توسط اعضا آن اداره می شود. این افراد علاوه بر حق عضویت اولیه، هزینه عضویت سالانه نیز می پردازند. همچنین بابت هر پیغامی که مبادله می شود نیز مبلغی دریافت می شود.این مبلغ بر حسب نوع پیغام و نوع بانک متفاوت است. بخشی از شارژ حواله یا کسری مبلغی که حین انجام حواله صادر می شود مربوط به همین هزینه می باشد.
دستگاه ارسال و دریافت تلکس