طبق آمارسال 2017، حدود 145 میلیون دلار بصورت اسکناس تلقبی در آمریکا جابجا می شود. معادل با 1 میلیون و 450 هزار اسکناس 100 دلاری. بهترین روش تشخیص اسکناس تقلبی از اصلی، دستگاه های سورتر پولشمار می باشند.این دستگاه های گران هستند و تهیه آن برای مصارف خانگی و یا کسب و کار های کوچک بصرفه نمی باشد. در این مطلب،به چند روش که بصورت چشمی و لمسی برای تشخیص اسکناس دلار تقلبی از دلاراصلی می توان استفاده کرد، اشاره میکنیم.
از 6 ویژگی که بررسی میکنیم، به ندرت همه آنها توسط جاعلین اسکناس مشابه سازی می شود.در این مطلب بیشتر مثال ها برای اسکناس 20 دلاری می باشد که بیشترین مشابه سازی برای آن انجام می شود.

1- تغییر رنگ روی اسکناس بر اساس زاویه دید:

این خاصیت روی همه اسکناس های دلار آمریکا موجود می باشد. حتی اسکناس 5 دلاری. به عنوان مثال اسکناس 20 دلاری را بررسی میکنیم. در قسمت پایین سمت راست رنگ عدد 20 وقتی مستقیم و بدون زاویه به آن نگاه میکنیم مسی است.همین عدد وقتی اسکناس را کمی بچرخانیم و از کنار نگاه کنیم، به سمت طیف سبز تغییر رنگ می دهد.
 
در مورد اسکناس 100 دلاری آبی نیز این امر صادق است. به علامت " جای جوهر یا دوات" روی اسکناس دقت کنید:
 

2- چاپ برجسته:

همه اسکناس های دلار آمریکا دارای چاپ برجسته هستند.جعل یا مشابه سازی این امر بسیار سخت است.شانه کت بنجامین فرانکلین رو طبق شکل ذیل لمس کنید. این کار رو با نوک ناخن نیز انجام دهید.
دستگاه ارسال و دریافت تلکس

3- خارج شدن رنگ از محدوده چاپ:

اگر جوهر از محدوده چاپ خطوط یا اعداد خارج شده باشد نشانه خوبی نیست.
به خطوط نزدیک به هم دقت کنید

4- طرح های قرمز و آبی بشکل نخ های کوتاه و نامنظم:

این نخ های گویا بین طرح های چاپ شده روی اسکناس بافته شده اند. در اسکناس های غیر اصلی، این نخ ها روی طرح ها چاپ می شوند.

5- واترمارک

همه اسکناس های دلار آمریکا این خاصیت امنیتی را دارند.اما دو نکته مهم اول این که این اشکال به خودی خود نباید دیده شوند و فقط درمعرض نورمشاهد می شوند دوم، شکل واترمارک با شکل روی اسکناس یکی است.در نوعی از جعل اسکناس، از واترمارک یک اسکناس در تهیه و چاپ اسکناس دیگر استفاده می کنند.

6- نخ امنیتی اسکناس

نخ های معمولا دارای چاپ هستند و بجز نخ آبی عریض اسکناس 100 دلاری، اکثرا در مسیر نور دیده می شوند.
 

شکل این نخ های زیر رنگ UV یا بلک لایت نیز جالب می باشد

محل و رنگ نخ ها (تحت تشعشع نور UV) بر روی اسکناس های دلار آمریکا کجاست ؟

  • $5 راست - آبی
  • $10 راست - نارنجی
  • $20 چپ - سبز
  • $50 وسط - زرد
  • $100 چپ - صورتی