3d secure

امنیت سه طرفه (3D secure) یا همان تایید هویت سه طرفه روش مناسبی در پیشگیری از سو استفاده کارت های اعتباری است که اولین بار توسط شرکت ویزا در سال 2001 معرفی شد.

در این روش، یک لایه امنیتی به پرداخت های کارت اعتباری اضافه می شود. به این صورت که دارندگان کارت های اعتباری قبل از انجام پرداخت آنلاین،باید یک مرحله تایید هویت را انجام دهند. کارت های بی نام و کارتهای مجازی که از آنها بعنوان گیفت کارت هم نام برده می شوند اغلب فاقد این قابلیت هستند.

امروزه به غیر از شرکت ویزا، این لایه امنیتی توسط اکثر صادرکننده های دیگر دبیت و کردیت کارت مانند مسترکارت و امریکن اکسپرس نیز به کار گرفته می شود.

تایید هویت 3D-secure  چگونه انجام می شود؟

در صورتی که قبلا با پرداخت های آنلاین ویزا و مسترکارت سر و کار داشته اید ممکن است نام 3D-secure  یا همان امنیت سه طرفه را شنیده باشید.

هنگام فعال بودن این گزینه، چنانچه اطلاعات کارت به منظور خرید آنلاین در صفحه وبسایتی وارد شود، کاربر بصورت خودکار به صفحه دیگری منتقل می شود که متعلق به شرکت ارائه دهنده کارت می باشد. در این صفحه معمولا یا از کاربر خواسته می شود که رمز خود را وارد نماید و یا رمز یک بار مصرفی را که به شماره موبایل وی ارسال شده است را وارد نماید.چنانچه این رمز صحیح باشد، پرداخت تایید شده و کاربر نیز جهت ادامه فرایند خرید به سایت ارجاع دهنده بازگردانده می شود. به دلیل آنکه طرف ثالثی جهت تایید پرداخت، علاوه بر دارنده و پذیرنده کارت در انجام تراکنش نقش دارد، این روش "امنیت سه طرفه" نامیده شده است.

فرایند تایید سه طرفه بسیار سریع انجام می شود و پس از تایید پرداخت، مشتری سریعا از تایید آن آگاه می گردد.

مزایای 3D-secure چیست؟

استفاده از 3D-secure ، برای فروشنده و خریدار سودمند است. 

چنانچه تراکنش با استفاده از 3D-secure انجام پذیرد، فروشنده دیگر مسئول جبران عواقب سو استفاده از کارت نخواهد بود. بدین معنی که، چنانچه کارتی مورد سو استفاده قرار بگیرد و متعاقبا دارنده کارت درخواست برگشت وجه نماید، جبران ضرر مبلغ از دست رفته، بر عهده صادر کننده کارت خواهد بود چرا که آن شرکت، هویت فرد پرداخت کننده را تایید کرده است.

برای خریداران هم، این یک روش مناسب جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات کارت آنها محسوب می شود. از طرف دیگر،چنانچه مشتریان آگاه باشند که هر تراکنش آنها، نیازمند طی کردن تایید سه طرفه می باشد، با خیالی راحت تر از کارت خود در فروشگاه های آنلاین استفاده می کنند.

اتحادیه اروپا از تاریخ 14 سپتامبر سال 2019 کلیه پذیرندگان اینترنتی کارت های اعتباری و دبیت را ملزم به استفاده از این سیستم کرده است و پرداخت هایی که خارج از سیستم امنیت سه طرفه صورت بگیرند توسط بانک ها رد می شود.