درگاه پرداخت ارزی کردیت کارت یک سرویس تجارت الکترونیک است که از آن به منظور جابجایی پول در مشاغل آنلاین و حتی آفلاین استفاده میشود.

 امروزه بیشتر کسب و کارهای بین المللی از روش های پرداخت سنتی (مانند نقل و انتقالات پول از طریق بانک) عبور کرده و به درگاه های پرداخت روی آورده اند. این درگاه ها از انواع کارت های اعتباری و نقدی مانند ویزا، مسترکارت، امریکن اکسپرس و غیره پشتیبانی کرده و پرداخت از طریق این درگاه ها سریع تر از روشهای سنتی است، در عین حال امنیت و اعتبارشان نیز بالاتر است.

 

درگاه پرداخت میزبان (Hosted)

در درگاه پرداخت میزبان، هنگامی که کاربر روی دکمه ی پرداخت کلیک میکند، خریدار را از صفحه ی پرداخت سایت شما خارج کرده و وی را مستقیما به صفحه ی ارائه دهنده خدمات پرداخت منتقل میکند. در این صفحه، خریدار تمامی اطلاعات کارت ویزا، مسترکارت و یا سایر کارت های معتبر را وارد کرده و پس از پرداخت به سایت اولیه منتقل میشود تا پروسه ی خرید را تکمیل کند. پی پال معروف ترین درگاه پرداخت میزبان است.

مزایا:

  • امنیت:‌ تراکنش ها بر طبق قوانین وضع شده توسط شرکت میزبان درگاه پرداخت انجام میشوند و بدین ترتیب از کلاهبرداری جلوگیری می شود. همچنین خریدار با دیدن نام یک شرکت معروف در آدرس درگاه، با اطمینان بیشتری اطلاعات ویزا کارت و یا مسترکارت خود را وارد می نماید.
  • سادگی: بیشتر کاربران با اینگونه روش پرداخت آشنایی دارند و هماهنگ شدن با این روش بسیار ساده است.

معایب:

  • چون این درگاه بیرونی (خارج از سایت مبدا) است، فروشنده نمی تواند از سابقه خریدار در فرایند خرید، مطلع شود.
  • به کارگیری درگاه به دلیل چند مرحله ای بودن کمی پیچیده می شود.

 درگاه پرداخت ارزی

درگاه پرداخت خود میزبان   (Self-Hosted) 

با استفاده از این درگاه، تمامی مراحل خرید در سایت فروشنده انجام می شود. اطلاعات مورد نیاز پس از دریافت، بدون خروج کاربر از صفحه فروشنده به آدرس سرویس دهنده درگاه پرداخت فرستاده می شوند. بعضی درگاه ها فقط فرمت خاصی را می پذیرند و بعضی دیگر کد هَش و یا کلید مخفی میخواهند. شاپیفای (Shopify) یک نمونه از درگاه پرداخت خودمیزبان است که توسط استرایپ پشتیبانی می شود.

مزایا:

  • خریدار پرداخت راحتی را تجربه میکند و کل فرایند خرید در یک مکان انجام می شود.
  • کل فرایند قابل تنظیم است و فروشنده تمامی مراحل خرید را می تواند کنترل کند.

معایب:

  • عدم اطمینان مشتری: بعضی از مشتریان، اطمینان لازم برای وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در صفحه و یا اپلیکیشن فروشنده را ندارند.
  • در درگاه های مرسوم پرداخت ارزی خود میزبان، سیستم پشتیبانی وجود ندارد. معمولا درگاه های پرداخت خود میزبان تیم پشتیبانی خوبی برای زمانی که پرداخت با مشکلی مواجه می شود ندارند. در این گونه موارد باید مشکل پیش آمده را خودتان رفع و رجوع کنید و یا از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. البته که، دانش پرداخت، می تواند پشتیبان خوبی برای شما باشد.

 

درگاه پرداخت سرور به سرور  (API-hosted)

با استفاده از درگاه پرداخت میزبان  API، خریداران اطلاعات کارت بانکی خود را مستقیما روی صفحه ی پرداخت فروشنده وارد می کنند و سرور اپلیکیشن فروشنده، در طی فرایند خرید از طریق یک ای پی آی (اپلیکیشن رابط برنامه نویسی) درخواست های انجام تراکنش، کنسل کردن و یا عودت وجه را با سرور امن درگاه پرداخت مکاتبه می کند.

مزایا:‌

  • تنظیم پذیری: فروشنده می تواند تمامی مراحل خرید مشتری و پرداخت را کنترل کند.
  • ادغام پذیری بالا: می توان فرایند پرداخت را از طریق گوشی تلفن همراه، تبلت و سایر لوازم الکترونیکی از این دست، بدون نیاز به انتقال خریدار به صفحه ای بر روی وب، تکمیل کرد.

معایب:

  • امنیت:‌ فروشندگان مسئولیت تامین امنیت خرید و تهیه ی گواهینامه ای مبنی بر اعتبار و امنیت سایت را باید عهده دار شوند.
  • اطمینان مشتری: بسیاری از خریداران حاضر به وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در صفحه و یا اپلیکیشن فروشنده نیستند.

 

درگاه های بانک های محلی

درگاه های بانک های محلی مشتریان را به وبسایت درگاه پرداخت امن منتقل میکنند (سایت بانک) تا اطلاعات خود و کارت خود را وارد کنند. بعد از پرداخت از طریق درگاه پرداخت، مشتری دوباره به وبسایت فروشنده منتقل شده و اطلاعات پرداخت هم با وی منتقل میشود.

مزایا:

  • سادگی و سرعت: مناسب برای کسب و کارهای کوچک که خدمات ایشان با یک درگاه پرداخت انجام می گیرد.

معایب:

  • پیشرفته نبودن :‌ اغلب توانایی عودت و کنسل کردن پول پرداختی وجود ندارد، از این رو برای کسب و کارهای بزرگ روش مناسبی نیست.

درگاه پرداخت انتخابی شما باید با مدل تجارت شما، شاخصه های مورد نیاز شما، و میزان کنترلی که بر فرایند خرید مشتری خود می خواهید، همخوانی داشته باشد.

برای تجارت های آنلاین ارزی و بین المللی و البته عمده فروشان، یک درگاه پرداخت ارزی میزبان، مناسب ترین گزینه است زیرا به مشتری اجازه میدهد فرایند خرید را با اطمینان انجام دهد و فروشنده هم بر این فرایند کنترل کافی را داشته باشد. همچنین، شما می توانید آرامش خاطر داشته باشید که اطلاعات مشتری و فروشنده در امنیت کامل خواهد ماند.

 

 ترجمه و تلخیص:  الهام صیفی کار، حسین دانشمند.