در زمانی که تکنولوژی اینقدر پیشرفت کرده است، کاربران انتظار دارند که همه ی کارها با سرعت انجام گیرند. پرداخت های مالی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر شما بخواهید نقل و انتقالی به خارج از مرزها انجام دهید، مایلید بدانید که زمان انتقال بین المللی حواله چقدر خواهد بود. متاسفانه، جوابی قطعی برای این سوال وجود ندارد.

چندین فاکتور در مدت زمان انتقال بین المللی حواله دخیل هستند. اگرچه، مدت زمان معمول برای انتقال حواله بین به بانک های خارجی بین یک تا چهار روز کاری است.

گاهی اوقات بانک های دریافت کننده ی پول هم باید اطلاعات لازم و مبلغ پول را تایید کنند تا از کلاهبرداری جلوگیری شود. عیب آن این است که زمان انتقال بین المللی حواله طولانی بوده و ممکن است فرد دریافت کننده حتی تا دو روز پس از دریافت حواله از طرف بانک دریافت کننده هم نتواند به آن حواله دسترسی پیدا کند. مبالغ بزرگتر مورد کنترل دقیق تری قرار میگیرند و این کنترل دقیق تر نیازمند زمان بیشتری نیز هست.
زمان انتقال بین المللی حواله

چرا زمان انتقال بین المللی حواله کوتاه نیست؟

حالا که سال 2017 است، اغلب تراکنش های مالی به صورت آنلاین انجام میپذیرند. پس چرا نقل و انتقالات بین المللی بانکی آنی نیستند؟ پاسخ ساده به این پرسش، کلاهبرداری است. با این حجم گسترده از نقل و انتقالات از طریق بانک های بزرگ، واضح است که از طرف بانک ارسال کننده در زمان انتقال بین المللی حواله تاخیر به وجود بیاید. بانک ها در این انتقال حواله به عمد سرعت خود را پایین نگه میدارند و یک سری پروسه را طی میکنند تا از کلاهبرداری و پولشویی جلوگیری کند. هر کشوری قوانین انتقال حواله مختص به خود را وضع کرده است.

گاهی اوقات بانک های دریافت کننده ی پول هم باید اطلاعات لازم و مبلغ پول را تایید کنند تا از کلاهبرداری جلوگیری شود. با اینکه پشت سر گذاشتن این پروسه های تاییدی مانند پیام های پوششی ام تی برای هر دو طرف درگیر سودمند است، اما عیب آن این است که زمان انتقال بین المللی حواله طولانی بوده و ممکن است فرد دریافت کننده حتی تا دو روز پس از دریافت حواله از طرف بانک دریافت کننده هم نتواند به آن حواله دسترسی پیدا کند. مبالغ بزرگتر مورد کنترل دقیق تری قرار میگیرند و این کنترل دقیق تر نیازمند زمان بیشتری نیز هست.

انتقال حواله به خارج از مرزها

نقش بانک واسطه در این انتقال چیست؟

هنگامی که واحد پول ارسالی با واحد پول کشور دریافت کننده یکی نباشد، از بانک واسطه کمک گرفته میشود. نقل و انتقال بین المللی بانکی معمولا بین بانک هایی که با هم روابط مالی ندارند، ایجاد میشود. هنگامی که میان بانک ارسال کننده و بانک گیرنده توافقی وجود ندارد، بانک سومی نقش واسطه را به عهده میگیرد و این بانک مبلغی را به عنوان کارمزد بانک واسط از مبلغ کسر می کند. برای مثال، بانکی در دابلین که قرار است با بانک ارسال کننده در تایلند کار کند، باید حتما رابطه ی کاری با این بانک برقرار کند. هنگامی که از بانک واسطه کمک گرفته میشود، معمولا (و نه همیشه) انتقالات با کمی تاخیر انجام میپذیرند.

 

علل رایج دخیل در زمان انتقال بین المللی حواله

شبکه ی پرداخت بین المللی سوییفت یکی از بزرگترین سیستم های پیام رسانی مالی در جهان است. بیشترین پرداخت های برون مرزی خارج از اروپا با استفاده از سیستم سوییفت که از BIC وIBAN برای احراز هویت و تراکنش های مالی در بانک های جهانی استفاده میکند، بهره میگیرد.

اگر زمان انتقال بین المللی حواله مهم است، تمامی اطلاعات بانکی که در تراکنش دخیل است باید صحیح باشد. اغلب اوقات، تاخیر در زمان انتقال بین المللی حواله به علت اطلاعات نادرست بانک ارسال کننده است و باعث میشود تا حواله با تاخیر چند روزه به بانک دریافت کننده برسد. البته گاهی دیده شده که مکاتبه با بانک مبدا برای دریافت اطلاعات صحیح و ارسال دوباره ی پول، در زمان انتقال بین المللی حواله تاخیر چند هفته ای هم ایجاد کرده است.

نقل و انتقالات بین المللی پول

بیایید نگاهی به عواملی که در زمان انتقال بین المللی حواله دخیل هستند، بیندازیم:

  1. روش پرداخت

رایج ترین روش پرداخت بین المللی حواله، کمک گرفتن از بانک است که به خاطر مزیت هایی –مانند نبود مشکل در واحد پول و یا مسافت- که دارد میتوان آن را آسانترین روش خواند و همچنین زمان انتقال حواله بین المللی با کمک آن نیز بسیار کوتاه است. اگر میخواهید پرداخت های غیر ضروری و با یورو و در محدوده ی اروپا انجام دهید، روش پرداخت SEPA بهترین روش ممکن است.

  1. واحد پول

واحدهای پول رایج جهان مانند یورو، پوند استرلینگ، دلار امریکا و دلار کانادا رایج ترین واحد های پولی استفاده شده در حواله های بین المللی هستند. این یعنی اگر انتقالات با این واحدهای پولی انجام گیرند، پروسه بسیار سریع و آسان به اتمام خواهد رسید. نقل و انتقالات واحدهای پولی نادر و کم استفاده، زمان بیشتری را نیاز دارند تا به بانک مقصد برسند.

  1. آخر هفته ها و تعطیلات

اگر انتقال بین المللی حواله را در ساعات پایانی آخر هفته انجام دهید، باید تا روز دوشنبه ی هفته ی بعد صبر کنید تا پروسه ی انتقال به جریان افتاده و به اتمام برسد. اگر پروسه را در ساعات پایانی آخر هفته شروع کنید، پروسه ی انتقال دو روز و یا حتی سه روز به تاخیر می افتد تا اینکه تعطیلات بانکی به اتمام برسد. هنگام بررسی زمان انتقال بین المللی حواله، از زمان ارسال حواله تا دریافت حواله توسط بانک مقصد، باید روزهای کاری را در نظر بگیرید. (روزهای تعطیل و آخر هفته ها را به این زمان انتقال اضافه کنید.)

  1. زمان تاخیر بانک

هنگام محاسبه ی زمان دریافت درخواست شما و طول مدت انتقال بین المللی حواله و شروع پروسه ی پرداخت، حواستان به زمان تاخیر بانک هم باشد. برخی بانک ها برای برخی رسیدهای پرداختی و تراکنش های روزانه، زمان تاخیر در نظر گرفته اند، یعنی هرچقدر برای تراکنشی زودتر اقدام شود، آن تراکنش زودتر به اتمام خواهد رسید. درخواست هایی که در ساعات پایانی روز کاری به بانک ارجاع داده شوند، تا روز کاری بعدی به تاخیر افتاده و ممکن است حتی پروسه ی پرداخت روزهای بیشتری هم به طول بینجامد. اگر زمان انتقال حواله برایتان مهم است، حواستان به زمان تاخیر بانک باشد.

  1. اختلاف زمانی

اگر میان کشور ارسال کننده ی حواله و کشور دریافت کننده، اختلاف زمانی زیادی وجود دارد، باید انتظار تاخیر در رسیدن حواله را داشته باشید. برای مثال، اگر بانکی در ایرلند درخواست ارسال حواله به بانکی در امریکا را داشته باشد، باید تا زمان بازگشایی بانک ها در امریکا صبر کند.