مدارکی که برای اپلای کردن به کانادا باید آماده کنید بستگی به برنامه ای که برای آن درخواست میدهید دارد. البته که، مدرک مشترک که برای اکثر برنامه های مهاجرتی اقتصادی فدرال، از جمله اکسپرس انتری کانادا مورد نیاز است، ارزیابی مدارک تحصیلی و یا ECA است. برای آشنایی بیشتر با ECA مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) ارزیابی نمرات، دیپلم و یا هر مدرک تحصیلی دیگری مطابق با استانداردهای تحصیلی کاناداست.
هزینه ECA کانادا

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) چیست؟

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) ارزیابی نمرات، دیپلم و یا هر مدرک تحصیلی دیگری مطابق با استانداردهای تحصیلی کاناداست.

ارزیابی مدارک تحصیلی برای مهاجران

اگر واجد شرایط اکسپرس انتری در چارچوب برنامه ی کارگر ماهر فدرال هستید، قبل از ثبت نام در لیست انتظار (pool)، به ECA نیاز دارید. اگر واجد شرایط برنامه ی پیشه ور ماهر (Federal Skilled Trades Program) فدرال و یا برنامه ی مهاجرتی کلاس تجربه کانادا هستید، نیازی به ECA برای ورود به لیست انتظار (pool) نیست اما اگر می خواهید برای تحصیلات خود امتیاز جامع سیستم رتبه بندی (CRS) را بدست آورید، به آن نیاز خواهید داشت.

از آنجایی که ECA مدارک شما را با معادل کانادایی آن مقایسه میکند، برای تحصیلات انجام گرفته در کانادا، به ECA نیاز نخواهید داشت. اگر بیش از یک مدرک دیپلم دبیرستان دارید، باید بالاترین مدرک را برای ارزیابی ارائه دهید. اگرچه، ممکن است بخواهید هنگامی که در لیست انتظار (pool) هستید، تمام مدارک خود را برای گرفتن حداکثر امتیاز CRS ارزیابی کنید.

اگر همسر، یکی از اقوام و یا پارتنر شما قصد همراهی شما را دارد و مدرک ایشان نیز دیپلم است، وی هم میتواند ECA بگیرد. ECA برای ثبت نام در اکسپرس انتری ضروری نیست، اما در صورت داشتن ECA می توانید امتیازات CRS اضافی را برای تحصیلات همسر یا پارتنر خود درخواست کنید. اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تنها ECA از سازمان های خاصی را میپذیرد:

  • World Education Services (WES) (خدمات تحصیلی جهانی )
  • Comparative Education Service – University of Toronto School of Continuing Studies (سرویس آموزش تطبیقی )
  • International Credential Assessment Service of Canada (سرویس ارزیابی مدارک تحصیلی بین المللی کانادا)
  • International Qualifications Assessment Service (سرویس ارزیابی صلاحیت های بین المللی)
  • International Credential Evaluation Service (سرویس ارزیابی اعتبار بین المللی)
  • Medical Council of Canada (professional body for Doctors) (شورای پزشکی کانادا (ارگان حرفه ای پزشکان))
  • Pharmacy Examining Board of Canada (professional body for Pharmacists) (انجمن تخصصی داروسازی کانادا (ارگان حرفه ای داروسازان))

مگر آنکه حرفه شما داروساز یا پزشک باشد، بهتر است از خدمات تحصیلی جهانی (WES) برای ECA خود استفاده کنید زیرا کوتاه ترین زمان پردازش را دارد. اگر پزشک هستید، شورای پزشکی کانادا باید مدرک پزشکی شما را بررسی کند. اگر داروساز هستید و برای کار به مجوز نیاز دارید، باید ECA خود را از انجمن تخصصی داروسازی کانادا دریافت کنید. هر سازمانی را که انتخاب کنید، زمانی که مدارک شما از طرف خودتان و یا مرکز آموزشی که در آن تحصیل کرده اید، به دست ایشان برسد، پروسه ی بررسی آغاز خواهد شد. آنها به ریز نمرات رسمی شما و یک کپی از دیپلم و یا سایر مدارک تحصیلی شما نیز نیاز دارند.

پروسه ی ارزیابی ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بینجامد. از آنجا که برای اپلای برای برنامه ی کارگر ماهر به ECA نیاز دارید تا واجد شرایط درخواست برنامه ی لیست انتظار اکسپرس انتری باشید، "ارزیابی مدارک تحصیلی" معمولا یکی از اولین مراحل پروسه ی مهاجرت اکسپرس انتری شما خواهد بود.

ارزیابی مدارک تحصیلی

چگونه هزینه ی ارزیابی مدرک را کاهش دهیم؟

  1. به جای گزینه ی استاندارد که گرانتر است، گزینه ی درخواست ECA برای IRCC را انتخاب کنید.
  2. از سرویس پست استاندارد استفاده کنید تا 80 دلار صرفه جویی کنید. شما فقط به فرمت پی دی اف برای اپلای کانادا نیاز دارید و این فرمت زمانی که گزارش شما تکمیل شد در اختیار شما قرار داده میشود.
  3. از آنجایی که فقط به پی دی اف نیاز دارید، لازم نیست آن را به دریافت کنندگان دیگری نیز ارسال کنید.
  4. تمامی مدارک تحصیلات عالی خود را به طور همزمان ارزیابی کنید. اغلب موسسات صادر کننده ی ECA برای هر اپلیکیشن و نه هر مدرک هزینه می گیرند. انجام چندین ارزیابی در یک درخواست (اپلیکیشن)، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
  5. ممکن است که همسر شما به گزارش ECA نیاز نداشته باشد. شما میتوانید نمره ی CRS خود را با و بدون مدارک همسر خود محاسبه کنید. اگر نمرات شما به اندازه ی کافی بالا بودند، میتوانید این اپلیکیشن را حذف کنید.

سوالات رایج در مورد ارزیابی مدارک تحصیلی

ریز نمرات چیست؟

ریزنمرات، که گاهی به آن برگه ی نمرات یا سوابق تحصیلی نیز گفته می شود، سوابق رسمی رشته ها و یا درس هایی که شما مطالعه کرده اید، دوره هایی که گذراندید و نمراتی که دریافت کرده اید، است. ریز نمرات را باید از مدرسه و یا دانشگاه محل تحصیل دریافت کنید.

آیا برای دیپلم دبیرستان هم به ECA نیاز است؟

اگر برای دوره ی تحصیلات دانشگاهی خود ECA گرفته باشید، دیگر نیازی نیست برای دیپلم خود نیز ارزیابی مدارک تحصیلی بگیرید.

آیا همسر من نیز به ECA نیاز دارد؟

اگر به عنوان کارگر ماهر برای اکسپرس انتری کانادا درخواست میدهید، فقط متقاضی اصلی به ECA نیاز دارد. اعضای خانواده نیازی به ECA ندارند؛ اما اگر همسر شما تحصیلات عالی دارد، میتوانید با گرفتن ECA برای ایشان امتیاز CRS خود را افزایش دهید.

ارزیابی مدارک

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) برای ورود به کالج ها و دانشگاه های کانادا

به منظور ادامه تحصیل در کانادا، ارزیابی مدارک تحصیلی باید بصورت جداگانه از آنچه برای مهاجرت انجام می شود تهیه و ارائه شود.

برخی از کالج ها و دانشگاه های کانادا خودشان می توانند مدارک تحصیلی و تخصصی شما را ارزیابی کنند. در موارد دیگر، شما باید از موسسات خدمات ارزیابی مورد تایید در کانادا استفاده کنید. آنها خدمات مبتنی بر هزینه را برای موارد زیر ارائه می دهند:

  • ارزیابی مدارک شما
  • دریافت اسناد و مدارک اصلی از کشوری که در آن تحصیل کرده اید.
  • ترجمه ی مدارک به زبان انگلیسی و یا فرانسوی

هر دانشگاه و یا کالج کانادایی قوانین خود را در زمینه های زیر دارد:

  • انتقال مدارک از کشوری که شما در آن تحصیل کرده اید.
  • ارزیابی مدارک تحصیلی دریافت شده از کشوری که شما در آن تحصیل کرده اید.

بنا براین، ضروریست که برای اطلاعات پیدا کردن در مورد پروسه ی ارزیابی مدارک با کالج و یا دانشگاه مورد نظر خود ارتباط بگیرید.


پرداخت کلیه هزینه های اپلیکیشن مهاجرت و یا دانشجویی کانادا به راحتی توسط وبسایت دانش پرداخت فراهم می باشد. برای این منظور کافیست پرداخت آنلاین با کارت اعتباری را انتخاب نمایید و مراحل ثبت سفارش حود را انجام دهید تا پرداخت شما در کمتر از دو ساعت انجام پذیرد.



image

۱- مقدار را انتخاب نماييد

روش پرداخت ویزا و مسترکارت و مقدار مورد نظر را انتخاب کنيد تا هزينه پرداخت ارزی آنلاین محاسبه شود

image

۲- اطلاعات صفحه پرداخت را بدهيد

با کليک بر روي “ادامه” جزييات فاکتور خود را ملاحظه کنيد و اطلاعات پرداخت خود و توضیحات لازم برای پرداخت را مشخص کنيد

image

۳- هزینه را پرداخت کنید

پس از تاييد، پيش فاکتور به آدرس ايميل شما ارسال خواهد شد و می توانید هزينه را آنلاين پرداخت نماييد. پرداخت ویزا یا مسترکارت شما در روند انجام قرار مي گيرد و در زمان مقرر رسيد براي شما ارسال مي شود.