ویزا، مستر کارت و شرکت حراجی ای بِی همگی به تازگی اعلام کرده اند که از پروژه ارز مجازی لیبرا متعلق به فیس بوک پشتیبانی نمی کنند.

 

به گزارش فاننشیال تایمز در دوز جمعه، شرکت eBay و استریپ از پروژه رمز ارز لیبرا خارج شده اند. در پی خروج پی پال از این پروژه، این شرکت ها فشار سیاسی را عامل اصلی خروج خود بیان کرده اند.

 مستر کارت هم اعلام کرده که به زودی از این پروژه خارج می شود.

  سخنگوی شرکت پرداخت مسترکارت چنین بیان کرده است:

 مسترکارت تصمیم گرفته که فعلا عضو پروژه لیبرا نشود. ما تمرکز خود را برروی استراتژی های پراهمیت خودمان حفظ خواهیم کرد. با این حال معتقدیم فواید بالقوه ای در چنین پروژه های مبتکرانه وجود دارد و برای همین با دقت فعالیت لیبرا را رصد خواهیم کرد.

  شرکت ویزا کارت هم در واکنشی مشابه اعلام کرد:

 ویزا تصمیم گرفته است که فعلا به لیبرا اسوسیشن نپیوندد. ما موقعیت را همچنان بررسی می کنیم و باید مطمئن شویم که لیبرا می تواند کلیه قوانین و مقررات ما را رعایت کند. ما معتقدیم شبکه های بلاک چینی که بخوبی نظارت می شوند مانند آنچه لیبرا در نظر دارد می تواند ارزش پرداخت های امن دیجیتال را نزد مردم دو چندان کند به خصوص در کسب و کار های نوین.

 سخنگوی eBay گفته که اگرچه این شرکت به دیدگاه انجمن لیبرا احترام می گذارد ، اما  تصمیم گرفت تا در عوض روی "تجربه پرداخت های مدیریت شده" برای مشتریان خود تمرکز کند.

 سخنگوی استریپ نیز عقب نشینی شرکت آنها را تأیید کرد و گفت: استریپ پشتیبان پروژه هایی است که هدف آنها دستیابی  مردم  به تجارت آنلاین در سراسر جهان است. لیبرا این پتانسیل را دارد. ما پیشرفت آن را از نزدیک دنبال خواهیم کرد و شاید در مراحل بعدی به این پروژه بپیوندیم. "

 قرار است انجمن لیبرا اولين جلسه رسمي خود را در هفته آينده برگزار كند ، و قرار است 23 عضو باقيمانده - هم از فيس بوك و هم از طرف شركت تابع ، كاليبرا - منشور گروه را امضا كنند. سخنگوی فیس بوک روز جمعه تأیید کرد که این نشست طبق برنامه ریزی شده برگزار می شود.

 در حالیکه با اعلام اولیه طرح 28 عضو اصلی انجمن لیبرا فاش شدند ، اعضا فقط قرارداد های غیر الزام آور را امضا کردند.

  

موانع قانونی

  فیس بوک در ژوئن سال 2019 با انتشار گزارشی از پروژه جاه طلبانه خود رونمایی کرد و اعلام کرد که هدف آن ارائه خدمات بانکی به بیش از 1 میلیارد نفر که در حال حاضر فاقد دسترسی هستند می باشد.

 با این حال ، این پروژه با واکنش فوری قانونگذاران در سرتاسر جهان رو برو شد.  ،من جمله مقامات آلمانی و فرانسوی هشدار به مسدود شدن راه اندازی آن را دادند و نماینده ایالات متحده ماکسین واترز خواستار مهلت قانونی برای توسعه تا زمانی که موانع نظارتی پروژه برطرف شود شدند.

 اخیراً سناتورهای آمریکایی برایان شاتز و شرود براون نامه هایی به استریپ، ویزا و مستر کارت نوشتند و  در مورد تأثیرات منفی این که لیبرا می تواند بر روی سیستم مالی جهانی داشته باشد هشدار دادند و اظهار داشتند که مشارکت در این پروژه ممکن است منجر به افزایش نظارت بر عملکرد خود آنها شود.